ghazachi-logo
headerAddImageXs
headUserImage

4 نکته تخصصی برای درست کردن چای به روش صحیح

نوشیدنی
1400/03/05

مردم جهان بیش از دو میلیارد فنجان چای در روز می نوشند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید ، در این مقاله روش های صحیح تهیه یک فنجان چای را بخوانید.

نکته تخصصی برای درست کردن چای به روش صحیح

مزایای نوشیدن چای با تعداد فنجان هایی که می نوشیم حاصل نمی شود ، بلکه با کیفیت تهیه حاصل می شود.

چای یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است ساکنان سیاره ما که اکنون تعداد آنها بیش از 7.8 میلیارد نفر است روزانه بیش از 2.16 میلیارد فنجان چای می نوشند.

گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) به دلیل افزایش آگاهی از مزایای چای ضد التهاب ، ضد اکسیداتیو و موثر در کاهش وزن ، میزان بالای مصرف چای را در بین جوانان نشان می دهد.

دکتر جفری بلومبرگ ، استاد تغذیه در دانشگاه تافتس در ماساچوست ، توصیه می کند ، اگر قبلاً یک فنجان چای در روز می نوشید ، از این به بعد در روز دو فنجان چای بنوشید. بیشتر مطالعات و تحقیقات اجازه می دهد 4-6 فنجان در روز چای بنوشید (به شرطی که به اجزای تشکیل دهنده آن حساسیت نداشته باشید).
اما كایل استوارت به عنوان یكی از 175 متخصص مجاز چای در سراسر جهان به ما می گوید كه مزایا نوشیدن چای با تعداد فنجان هایی كه می نوشیم حاصل نمی شود ، بلكه با روش آماده سازی كه مواد مفید چای را حفظ می كند ، حاصل می شود.

و استوارت راهکار هایی را میدهد و ما را از اشتباهاتی که باید در تهیه چای از آنها اجتناب کنیم آگاه میکند تا بتوانیم از نوشیدن یک فنجان چای لذت ببریم.

راز دما است

حتی اگر هر روز چای می نوشید و از کتری مناسب استفاده می کنید ، احتمالاً این کار را اشتباه انجام داده اید. وقتی صحبت از هنر تهیه چای می شود ، حقیقت این است که انواع مختلفی از چای وجود دارد و هر نوع دارای یک دوره مختلف دم است کایل استوارت می گوید: “دمای آب متفاوت نیز وجود دارد زیرا برخی از انواع برگ های چای دارای طعم ضعیف تر و قوی تر هستند و هنگامی که برای مدت طولانی دم می شود ، طعم چای تلخ تر می شود.”

این متخصص هشدار می دهد که “برخی افراد هنگام نوشیدن ، کیسه چای را در فنجان رها می کنند و فکر می کنند این باعث اثرگذاری بیشتر آن می شود ، اما اینطور نیست.”

نوا کوکران ، متخصص و خبره چای با آن موافق است و می گوید: مدت زمان دم مشخص است و از آن مرحله به بعد اثر گذاری چای ثابت میشود.

استوارت و کوکران توصیه می کنند که چای را با استفاده از صافی یا کیسه های چای دم کنید. از دماسنج آشپزخانه برای بررسی دمای آب یا کتری برقی که به شما امکان می دهد درجه حرارت مناسب را تنظیم کنید استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه چای

دکتر استوارت فارموند و دیگر متخصصان مجموعه ای از نکات مهم را برای تهیه چای خوشمزه و استاندارد می دهند:

1.  انتخاب ابزارها و فنجان های مورد علاقه سلیقه خودتان: انتخاب فنجان مورد علاقه خودتان یکی از مهمترین مواد لازم برای تهیه یک فنجان چای ایده آل است. وقتی فنجانی را که از آن می نوشید دوست دارید ، چای طعم بهتری دارد ، نکته ای که باید در انتخاب فنجان چای دقت کنید این است که کف فنجان انتخاب شده کاغذی نباشد زیرا باعث جذب طعم چای میشود.

2. کیفیت آب: از شر آب باقی مانده در کتری خلاص شوید و آن را مرتباً گرم نکنید. همیشه از آب سرد و تازه استفاده کنید. چای اکسیژن را دوست دارد زیرا به تشدید عطر و طعم و رسیدن به طعم فوق العاده کمک می کند.

مقدار زیادی از طعم چای در آب ناخالص از بین می رود ، بنابراین برای جلوگیری از برخی ترکیبات طعم دهنده مثل کلسیم و لایه رسوبی ، آب باید قبل از جوشاندن تصفیه شود تا از شر باقی مانده کلسیم و آهک خلاص شویم.

3. دما: باید از درست بودن درجه حرارت آب اطمینان حاصل کنید. به محض جوش آمدن کتری ، آنرا 2-3 دقیقه قبل از ریختن در فنجان بگذارید ، ریختن آب جوش روی کیسه چای یا چای دم کشیده باعث سوختن چای میشود. چای یک گیاه بسیار لطیف است که باید از آن مراقبت شود تا از مزایای کامل آن بهره مند شوید.

انواع چای را بشناسید

کایل استوارت ما را به سمت دمای مناسب و مدت زمان دم برای هر یک از چای های محبوب ما را راهنمایی می کند:

1. چای سفید: چای سفید ظریف ترین نوع و ملایم ترین طعم چای است ، به همین دلیل به مدت طولانی تری (از 5-6 دقیقه) احتیاج دارد تا طعم آن ظاهر شود. دمای توصیه شده برای دم چای سفید 85 درجه ساتیگراد میباشد.

2. چای سبز: در تابه ای با دمای 77 درجه سانتیگراد تفت داده شده و به مدت 3-4 دقیقه خیس خورده و به عنوان آنتی اکسیدان استفاده می شود. در مورد چای سبز ژاپنی ، برگهای آن در معرض بخار 74 درجه سانتیگراد قرار می گیرد.

3. چای سیاه: طعم خاصی دارد ، به همین دلیل  به عنوان نوشیدنی گرم صبحگاهی شناخته می شود. به گفته استوارت نوشیدن چای سیاه در صبح واقعاً شما را از خواب بیدار می کند. این چای به 3-5 دقیقه دم احتیاج دارد و بعضی ها برای رقیق شدن آن از شیر یا خامه استفاده میکنند.

4. چای های گیاهی: از بسیاری از گل ها و گیاهان به عنوان چای لذت می برند ، زیرا مملو از خواص مفید برای سلامتی از جمله آنتی اکسیدان ها هستند.

به دلیل وجود گروه زیادی از آنها ، طعم و مزه آنها کاملاً متفاوت است و کارشناسان می گویند ارائه دستورالعمل های جامع مشکل است ، اما به طور کلی ، “اگر گیاهان به صورت پودر باشند ، دم کردن آنها بهتر است.”

در پایان ، استوارت تأکید می کند که همه موارد ذکر شده فقط راهنمایی هستند و “مردم ترجیحات مختلفی دارند ، بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی را برای خود ترجیح می دهید”.

  • برچسب:
ارسال نظر
همچنین بخوانید ...
فواید قهوه چیست؟
نوشیدنی
فواید قهوه چیست؟

فواید قهوه صرفا در افزایش انرژی خلاصه نمی شود، بلکه خواصی از جمله افزایش هوشیاری، کاهش خطر بیماری قلبی و ... می شود که در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

فواید آب زغال اخته برای بدن
نوشیدنی
فواید آب زغال اخته برای بدن

مصرف آب زغال اخته برای پیشگیری بسیاری از بیماری ها ایده آل است. این نوشیدنی از عفونت های ادراری ساده گرفته تا سرطان را می تواند درمان کند. آب زغال اخته باعث پیشگیری طیف وسیعی از بیماری ها می شود. این نوشیدنی یک آنتی اکسیدان به حساب می آید که در برابر خطرات روزمره و جدی ترین بیماری ها از بدن محافظت می کند. به هیچ عنوان نباید خود را از نوشیدن آب زغال اخته محروم نمایید.

4 نکته تخصصی برای درست کردن چای به روش صحیح
نوشیدنی
قهوه یا چای؟ کدام بهتر است؟
نوشیدنی
معروف ترین فست فود ها
کافه با منو صبحانه
آخرین مقالات